Totaal aantal pageviews

Volgers

Translate,vertalen

Over Mij

ik ben jo en ben erg fan van vliegtuigen vooral op de passagiers vliegtuigen deze website gaat vooral om vliegtuigen van deze eeuw en de eind vorige eeuw vliegtuigen. ook ben ik boekjes gaan maken die kan ik mischien op mijn website zetten.
Mogelijk gemaakt door Blogger.

Boeing

Op deze pagina krijg je alle informatie over boeing zoals:
- Boeing 707
- Boeing 717
- Boeing 727
- Boeing 737
- Boeing 747
- Boeing 757
- Boeing 767
- Boeing 777
- Boeing 787

___________________________________________________________________________________

De Boeing 707

De Boeing 707 was het eerste straalverkeersvliegtuig dat door de Amerikaanse fabrikant Boeing werd geproduceerd.
Van de 707 werden verschillende versies gebouwd die tussen de 150 en 189 passagiers konden vervoeren over een afstand van 4500 tot 9500 km. De productie begon in 1955 en eindigde in 1980. De 4 motoren werden geleverd door Pratt & Whitney.

Vliegtuigcrash
De vliegtuigcrash te Berg-Kampenhout op 17 februari 1961 was het eerste grote ongeluk met passagiers van de Boeing 707. Het is - anno 2012 - nog steeds de grootste vliegtuigramp in België.

 

De maatschappijen die met Boeing 707 gevlogen hebben, zetten het toestel in voor transantlantische vluchten. Later was de Boeing 707 een aantrekkelijk toestel voor de vrachtmaatschappijen die deze vliegtuigen tweedehands konden overnemen voor een lage prijs. De Boeing 707 maakt wel veel geluid, voornamelijk bij het opstijgen en landen.
Transavia Airlines heeft 4 stuks in verschillende versies in haar vloot gehad, en zette die vooral in op drukke vakantievluchten en Mekka/ Lijndienst -vluchten naar het Midden-Oosten en de Verenigde Staten.
De Boeing 707 is tegenwoordig nog steeds in gebruik als passagiers- en vrachtvliegtuig in dienst van vliegmaatschappijen uit derdewereldlanden. Vanwege de hoge geluidsproductie mogen deze toestellen vaak niet meer landen op Europese luchthavens.
De USAF maakt nog steeds veelvuldig gebruik van een variant op de Boeing 707 in de vorm van de KC-135 Stratotanker. Dit toestel wordt gebruikt om in de lucht andere vliegtuigen bij te tanken. Deze 707 afgeleiden zijn in de loop der jaren sterk gemoderniseerd en in sommige gevallen voorzien van moderne turbofanmotoren zoals deze ook op moderne verkeersvliegtuigen worden toegepast.



___________________________________________________________________________________

De Boeing 717

De Boeing 717 is een Amerikaans verkeersvliegtuig dat van 1998 tot 2006 werd gebouwd. Oorspronkelijk was dit toestel de McDonnell Douglas MD-95 en was het het laatste familielid van de succesvolle reeks van de Douglas DC-9 en McDonnell Douglas MD-80 en MD-90 toestellen. De MD-95 heeft dezelfde rompafmetingen als de DC-9-30 en MD-87, maar met de geavanceerde vleugels en motoren van de grotere MD-90.
Toen Boeing midden jaren negentig McDonnell Douglas overnam, waren er al diverse bestellingen voor deze MD-95, en Boeing besloot het toestel te gaan bouwen. De naam werd echter veranderd in Boeing 717, een 7#7 naam die nog niet officieel gebruikt was, alhoewel de KC-135 bij Boeing ook het modelnummer 717 droeg. Het vliegtuig maakte haar eerste vlucht op 9 februari 1998, waarop de eerste levering volgde op 23 september 1999.
De Boeing 717-200 was het kleinste type dat de Amerikaanse vliegtuigbouwer op dat moment in haar programma had. Een verlengde versie, de Boeing 717-300, werd overwogen, maar de plannen hiervoor werden niet gerealiseerd. Dit type zou geschikt geweest zijn om het gat tussen de 717-200 en de Boeing 737-600 op te vullen.
Boeing-717-bwi.jpgAirTran Airways, nu onderdeel van Southwest Airlines, die nu de grootste vloot van 717's ter wereld heeft, kreeg de eerste levering en gebruikt 87 toestellen. In Europa is het toestel alleen nog in gebruik bij Blue1 (7 toestellen) en voorheen bij Spanair, Aerolineas de Baleares en Olympic Airways. Het succes van de 717-200 bleef tamelijk beperkt met een productie van 156 toestellen. Op vrijdag 24 april 2006 verliet de laatste 717 de fabriekshal in Long Beach. Hiermee werd een ruim 8 jaar durende reeks afgesloten.

___________________________________________________________________________________

De Boeing 727

De Boeing 727 was een populair narrow-body vliegtuig van Boeing met T-staart en drie motoren, waarvan twee achteraan op de romp en één in de staart werd gemonteerd. Het was lange tijd het best verkochte straalvliegtuig tot het door Boeing 737 voorbijgestreefd werd.
De 727-100 met alleen economy class heeft 145 zitplaatsen, in de uitvoering met twee klassen zijn 110 tot 140 stoelen beschikbaar. De verlengde versie (727-200) heeft maximaal 189 zitplaatsen in economy class. De Boeing 727 was in de Verenigde Staten lange tijd het werkpaard in het binnenlandse luchtverkeer en werd door vrijwel alle grote maatschappijen ingezet. Ook in Europa werd veel met de 727 gevlogen, bijvoorbeeld bij Air France, Alitalia, Iberia, Lufthansa en ook bij chartermaatschappijen. In een Boeing 727-200 bij een lijndienstmaatschappij kan men in twee klassen (business en economy class) ongeveer 150 passagiers vervoeren, net zoals bij een Boeing 737-800 het geval is. Een 727 heeft een vliegbereik van 3000 tot 4000 km.
Vele 727's hebben het jaar 2000 in actieve dienst gehaald, vooral in de Verenigde Staten. Na september 2001 werden ze echter massaal afgevoerd. Ruim 1000 toestellen staan inmiddels op non-actief of zijn al gesloopt op een vliegtuigkerkhof. Op dit moment worden nog wel veel 727's gebruikt die zijn omgebouwd van passagiersversie tot een full-freighterversie (vracht), bijvoorbeeld bij FedEx en UPs

Bestellingen
1983 1982 1981 1980 1979 1978 1977 1976 1975 1974 1973 1972
111386898125133113508892119
1971 1970 1969 1968 1967 1966 1965 1964 1963 1962 1961 1960
264864661251491878320103780

 Afleveringen

1984  1983 1982 1981 1980 1979 1978 1977 1976 1975 1974 1973
81126941311361186761919192
1972 1971 1970 1969 1968 1967 1966 1965 1964 1963 1962 1961
41335511416015513511195600

Grote maatschappijen die met de 727 vliegen of hebben gevlogen zijn onder meer: Aerocontinente, AeroSur, Aerolíneas Argentinas, Aerolíneas Internacionales, Aeroperú, Air Canada, Air France, Air Panama (1960's to 1980's), Air Portugal, ANA, Alitalia, American, Ansett, ASTAR, ATA Airlines, Avensa, Avianca, Aviacsa, Braniff International, China Airlines, Continental Airlines, Continental Micronesia, Copa, CP Air, Dan Air, Delta Air Lines, Dominicana, Eastern Air Lines, FedEx Express, First Air, Iberia, Iran Air, Japan Airlines, JAT, Korean Air, Lloyd Aereo Boliviano, Lufthansa, Mexicana, LACSA, LaNica Nicaraguan Airlines, Northeast Airlines, Northwest Airlines, Olympic Airways, Paramountjet, Pan Am, People Express, Philippine Airlines, Pride Air, Republic Airlines (1979-1986), Royal Air Maroc, Sabena,Sabre, Singapore Airlines, South African Airways, Sterling, TAA, Transbrasil, Tunisair, United Airlines,UPS, US Airways, Varig, VASP, Viasa, Western Airlines and, among charter airlines, Carnival Air Lines, Tame and Hapag-Lloyd.
In augustus 2007 waren er nog 620 Boeing 727 vliegtuigen (alle varianten) in bedrijf. Grote maatschappijen waren onder meer: FedEx (95), United Parcel Service (33), Amerijet International (10), Astar Air Cargo (29), Capital Cargo International Airlines (13), Cargojet Airways (12), Champion Air (16), Custom Air Transport (17), Kelowna Flightcraft (15), Kitty Hawk Aircargo (26), Transafrik (11), Hewa Bora Airways (9), Lloyd Aereo Boliviano (9) and Transmile Air Services (9), Varig Log (8), Líneas Aéreas Suramericanas (8), Safair (7), Syrianair (6). Ongeveer 104 andere maatschappijen hebben kleinere aantallen in bezit.
Zero-Gravity Corporation gebruikt een aangepaste Boeing 727 om betalende klanten gewichtloosheid te laten ervaren, vergelijkbaar met de Kots komeet van NASA die gebruikt wordt voor de opleiding van astronauten. Verder hebben verschillende overheidsinstanties met de 727 gevlogen waaronder de luchtmachten van België, Mexico, Panama
Air Holland vloog met 3 Boeing 727's van 1985 tot en met maart 1988 voor de vakantievluchten vanaf Amsterdam.

US Air Force C-22B (727-100).jpg

___________________________________________________________________________________

De Boeing 737

a naar: navigatie, zoeken
Boeing 737
737-100 K14245.jpg
FabrikantBoeing
Lengte35,23 m
Spanwijdte28,88 m
Hoogte (vanaf de grond)11,13 m
Max. aantal passagiers189
Leeggewicht33.190 kg
Vleugeloppervlak159 m²
Motoren2 x CFM56-3 of 2x CFM56-7 (NG)
Kruissnelheid0,78 mach (≈850 km/h)
Statusin gebruik
Aantal gebouwd7527 (maart 2013)
Portaal Portaalicoon Luchtvaart
Interieur van een 737-800
De Boeing 737 is een populair tweemotorig narrow-body passagiersvliegtuig dat sinds 1967 door Boeing wordt vervaardigd. Het is inmiddels het best verkochte verkeersvliegtuig ooit.

Geschiedenis[bewerken]

Met het ontwerpen van de Boeing 737 werd begonnen in november 1964. De 737 werd ontworpen als aanvulling op de grotere 707- en 727-jetliners en als vliegtuig voor regionale vluchten. Aanvankelijk werd uitgegaan van een toestel voor 60 tot 85 passagiers, maar omdat de Duitse luchtvaartmaatschappij Lufthansa dat onvoldoende vond, werd het aantal stoelen vergroot tot 100. Een groot aantal onderdelen was gebaseerd op die van de Boeing 727, zoals de romp. De Boeing 737 (type -100) maakte op 8 april 1967 zijn eerste vlucht: een 100-zits vliegtuig met een vliegbereik van 1100 km.
Lufthansa was de eerste afnemer met 24 toestellen van het type Boeing 737-100, waarvan er verder maar enkele werden gebouwd. Nog geen jaar na de introductie van de 737-100 kwam Boeing met de verlengde Boeing 737-200. De Boeing 737-200 was veel succesvoller dan de Boeing 737-100. Een Boeing 737-200 in all economy-class-uitvoering kon 129 passagiers vervoeren en had ten opzichte van de Boeing 737-100 een verdubbeld vliegbereik: 2200 km. Zo konden Europese chartermaatschappijen direct van het Europese vasteland naar de Canarische Eilanden vliegen.
In 1980 begon Boeing met een ontwikkelen van een verlengde versie van de Boeing 737, de Boeing 737-300. Behalve een langere romp, kreeg deze versie ook nieuwe motoren, de CFM-56. Deze pasten niet onder de vleugels. Om ze toch voldoende vrij van de grond te houden, werden ze 'voor' de vleugelrand geplaatst en werd de onderkant afgeplat. De 737-300 vloog voor het eerst in 1984. Later, in 1988, volgde de verder verlengde 737-400 en in 1989 de juist kortere Boeing 737-500, even groot als de 737-200. Deze succesvolle nieuwe modellen worden tegenwoordig aangeduid als 'Classic' 737, alhoewel het eigenlijk de tweede generatie van de 737 is.
In het midden van de jaren negentig had Boeing weer een nieuwe serie 737 op de tekentafel liggen om in 1998 met de productie te beginnen, Boeing 737 Next Generation. Belangrijkste verschil met de 'Classic' is de toepassing van een nieuw vleugelontwerp. De 737-500 en -300 werden opgevolgd door respectievelijk de even grote Boeing 737-600 (100-130 passagiers) en Boeing 737-700 (110-149 passagiers). Voor de 737-400 kwam de grotere Boeing 737-800 (150-189 passagiers) in de plaats, die dezelfde capaciteit kreeg als de concurrerende Airbus A320. Daarnaast volgde nog de verder verlengde Boeing 737-900 (150-189 passagiers). De 737-900 heeft hetzelfde aantal uitgangen als de kleinere -800 en heeft hierdoor dezelfde maximale capaciteit. Bij de 737-900ER zijn twee extra deuren toegevoegd waardoor de maximale capaciteit 215 passagiers bedraagt. Hiermee kan deze variant ook de Boeing 757 vervangen.
In augustus 2011 maakte Boeing bekend wederom een nieuwe versie te gaan ontwikkelen, de 737MAX. De huidige varianten worden daarbij voorzien van een nieuwe generatie motoren, de CFM International LEAP-X (later LEAP-1). Deze motoren zijn 10 tot 12 procent zuiniger dan de huidige. Daarnaast zal technologie uit de Boeing 787 worden gebruikt. De 737MAX zal naar verwachting vanaf 2017 worden geleverd.
In juli 2011 waren al 6848 exemplaren gefabriceerd (het 6000e is afgeleverd aan Norwegian in april 2009) en waren er nog eens 2146 in bestelling. De Boeing 737 wordt gebouwd in Renton in de Amerikaanse staat Washington. De romp van het toestel wordt echter in een Boeingfabriek in Kansas gemaakt en vervolgens per trein naar Renton vervoerd.

Klanten[bewerken]

De eerste afgeleverde Boeing 737-100 was bestemd voor Lufthansa. Het prototype werd gedurende dertig jaar gebruikt door NASA.

Nederland[bewerken]

In Nederland is Transavia de oudste gebruiker van de Boeing 737 en gebruikte sinds 1974 737-200's om de Caravelle-vloot te vervangen. Evenals door de KLM, werden begin jaren tachtig orders geplaatst voor de Boeing 737-300 en deze kwamen bij beide maatschappijen vanaf 1986 in gebruik. Transavia was één van de eerste klanten die een order plaatsten voor B737-800NG's. De bestelling voor in eerste instantie acht toestellen werd later vergroot tot 21 stuks. Ook de Boeing 737-700 (tien stuks) maakt deel uit van de vloot van Transavia.
Arkefly heeft zes 737-800's in zijn vloot.
KLM beschikt per 1 maart 2012 over achttien 737-700's, vierentwintig 737-800's (met nog een toestellen in bestelling) en vijf 737-900's. Eind 2011 werd afscheid genomen van de 737 Classic, waarvan KLM er zestien 737-300's en elf 737-400's in haar vloot heeft gehad.
Corendon Dutch Airlines vliegt met drie Boeings 737-800's Next Generation.

België[bewerken]

Brussels Airlines had 5 Boeing 737-300's en 5 Boeing 737-400's. Jetairfly heeft 4 Boeing 737-700's en 14 Boeing 737-800's. TNT Airways heeft 5 Boeing 737-300F's en 9 Boeing 737-400SF's. Sabena had elf 737's in haar vloot. SN Brussels Airlines had elf exemplaren van dit type.

Grootste klanten[bewerken]

Versies[bewerken]

Boeing 737-100 van de NASA
Boeing 737-200 van TNI Anckatan Udara
Boeing 737-300 van Virgin Express
Boeing 737-400 van British Airways
Boeing 737-500 van Lufthansa
Boeing 737-600 van Malev
Boeing 737-700 van Sky Europe
Boeing 737-800 van Air Berlin
Boeing 737-900 van Sky Airlines
Alle modellen zijn tweemotorig, maar er bestaan talloze variaties, aangeduid door achtervoegsels:
  • de 737-100 en 737-200 (Original)
  • de 737-300, 737-400, en 737-500 (Classic/PG)
  • de 737-600, 737-700, 737-800, 737-900 en -900ER (NG)
De 100- en 200-toestellen zijn herkenbaar aan hun low bypass turbofanmotoren (buisvormige motoren), die voor en achter de vleugel uitsteken, en aan de omhooggebogen staartvin. Latere toestellen (vanaf de 737-300) hebben high bypass turbofanmotoren (vatvormige motoren) die aan de voorkant van de vleugel uitsteken, een vlakke onderkant en een knik aan de basis van de staart (dorsal fin).
Van de meeste 737-types bestaan toestellen die kunnen worden omgebouwd tot vrachtvliegtuig (Convertible), met stoelen gemonteerd op verwisselbare vloerdelen (Quick Change), of met passagiers en vracht gecombineerd (Combi). Daarnaast bestaan er privétoestellen voor zakenlieden (Executive, en 737-BBJ); versies voor de Amerikaanse luchtmacht (CT-43A, NT-43A en C-40A Clipper); toestellen voor patrouille (MP Surveiller, en 737-MMA); en een soort AWACS 'voor de arme man' (737-AEW&C).

Business Jet[bewerken]

De Boeing 737 kan ook als Business Jet geleverd worden voor zakelijke klanten. Een Boeing Business Jet is in 3 varianten leverbaar:
  • BBJ1, de versie van Boeing 737-700, die met 52 luxe business-class-stoelen uitgerust wordt
  • BBJ2, de versie van Boeing 737-800, die met 90 luxe business-class-stoelen kan vervoerd worden.
  • BBJ3, de versie van Boeing 737-900ER, die met ongeveer 100 luxe business-class-stoelen uitgerust wordt.
Hij kan ook ingericht worden als een echte zakenjet met eventueel slaapkamer, badkamer en/of kantoor. De Business Jet Boeing 737 wordt standaard afgeleverd met sterkere vleugels, ruimere brandstofvoorzieningen en sterkere motoren. Het vliegbereik van een BBJ is afhankelijk van de versie, van 7000 tot 10.000 km. Zo kan een Business Jet Boeing 737 makkelijk de Atlantische Oceaan oversteken, bijvoorbeeld van Amsterdam naar New York. Het vliegbereik van de standaardversies van de Boeing 737-700, 737-800 en 737-900 is 5400 km.

Kenmerken[bewerken]

Kenmerken van de 737:
  • kruissnelheid: 0,73 tot 0,82 mach (bij 0,78 mach zo'n 460 knopen oftewel ongeveer 850km/h)
  • vliegplafond: 9.750 tot 12.500 meter (32.000 tot 41.000 voet) (afhankelijk van het type)
  • voortstuwing: twee JT8D (100, 200), CFM56-3 (300, 400, 500) of CFM56-7 (600, 700, 800, 900, 900X) turbofanmotoren
  • spanwijdte: tussen 28,35 en 35,79 meter
  • capaciteit: 85 (737-100) tot 215 passagiers (737-900ER)
De 737 Next Generation, waaronder de -600, -700, -800, -900 hebben zes LCD schermen ter vervanging van de analoge instrumenten.

Ongevallen[bewerken]

Hieronder een (onvolledige) lijst van ongevallen waarbij een Boeing 737 betrokken was.
_______________________________________________________________________________________________________________________


De Boeing 747

Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie
Ga naar: navigatie, zoeken
Boeing 747
Boeing 747 London.jpg
FabrikantBoeing
Lengte70,6-76,4 m
Spanwijdte59,6-68,5 m
Hoogte (vanaf de grond)19,4 m
Interieurbreedte6,1 m
Max. aantal passagiers416 (3 klassen) of 524 (2 klassen)
Leeggewicht169 480 kg
Vleugeloppervlak541 m²
Max. brandstof216 840 liter
Motoren4 × turbofan Pratt & Whitney PW4062 of Rolls-Royce plc RB211-524H2-T of General Electric CF6-80C2B5F
Max. stuwkracht per motor264 - 281 kN
KruissnelheidMach 0,85 (912 km/h)
Max. reikwijdte13 450 km met volle belading
Eerste vlucht9 februari 1969
Statusin gebruik
Aantal gebouwd1464 (maart 2013)
Portaal Portaalicoon Luchtvaart
De spaceshuttle Endeavour op de rug van NASA's Boeing 747 Shuttle Carrier Aircraft. Foto: courtesy NASA
Evergreen Supertanker
Boeing 747 Large Cargo Freighter
Vergelijking van de grootte
██ Spruce Goose
██ Airbus A380
██ Boeing 747-8
De Boeing 747, vaak Jumbo Jet genoemd, was tot de komst van de Airbus A380 het grootste passagiersvliegtuig ter wereld. Het vliegtuig wordt gebouwd door de Amerikaanse fabrikant Boeing. De Boeing 747 is trouwens de eerste commerciële widebody.

Geschiedenis[bewerken]

De eerste testvlucht werd op 9 februari 1969 uitgevoerd. Op 21 januari 1970 werd de eerste commerciële vlucht uitgevoerd door de Clipper Victor van PanAm.

Kenmerken[bewerken]

De Boeing 747 heeft vier motoren en kan maximaal 524 passagiers vervoeren op twee dekken: een groot onderdek en een klein bovendek. De kruissnelheid is Mach 0,85 (ruim 900 km/h) en het maximale bereik is 13.570 kilometer (Boeing 747-400). Het maximum startgewicht van de 747-400ERF is 412.775 kg. In december 2007 waren er 1396 Boeings 747 verkocht. In 2011 volgde een nieuwe versie van de 747, de 747-8. Dit type heeft een verlengde romp, verbeterde vleugels en de motoren van de Boeing 787. De 747-8 kan 51 passagiers extra vervoeren over een afstand van 15.000 km. De vrachtversie heeft een maximaal startgewicht van 442.000 kg.
Vrachtvervoer was altijd een belangrijk onderdeel van het 747-programma, inclusief de mogelijkheid vracht op platen en containers via een opklapbare neus in het vliegtuig te kunnen laden. Het was zodoende nodig de cockpit boven de neus te plaatsen waarvoor het karakteristieke bovendek is ontworpen. Oorspronkelijk was de ruimte achter de cockpit alleen in gebruik als lounge voor First Class-passagiers. Pas later werd het heringericht voor maximaal 32 passagiers, bij het verlengde bovendek van de -300 en -400 zijn dat er 69 en maximaal 93 bij de 747-8I.
De Boeing 747 wordt geassembleerd in Everett in de Amerikaanse staat Washington, ten noorden van Seattle. Het gebouwencomplex is het grootste ter wereld. De diverse onderdelen van de 747 worden op verschillende locaties in de Verenigde Staten vervaardigd, grotendeels door onderaannemers. Vrijwel de gehele romp wordt bijvoorbeeld gebouwd door Northrop in Zuid-Californië.

Varianten[bewerken]

Van de 747 zijn speciale versies geproduceerd: de SP (een ingekorte versie van de 747); de Freighter (een volledige vrachtversie); de Convertible (gedeeltelijk of volledig vrachtvervoer met opklapbare neus), de "Combi" (een passagiersversie waarbij het achterste gedeelte (de E-sectie) kan worden gebruikt als afgescheiden vrachtruimte), de SF en de BCF (een tot vrachtversie verbouwde passagiersversie).
Er bestaan verschillende varianten van de Boeing 747. In chronologische volgorde zijn dat:
  • 747-100-serie (1970)
    • Boeing 747-100 (oorspronkelijke korte bovendek)
    • Boeing 747-100B (versterkte romp)
    • Boeing 747-100SR (versterkt voor meer vliegbewegingen voor binnenlandse vluchten in Japan)
  • 747-200-serie (vanaf 1971)
    • Boeing 747-200 (verbeterde versie met hoger maximumstartgewicht en verbeterd vliegbereik)
    • Boeing 747-200B (verder verbeterde versie van de 747-200)
    • Boeing 747-200F (vrachtversie, met opklapbare neus)
    • Boeing 747-200C (convertible, vracht- en/of passagiersvervoer, met opklapbare neus)
    • Boeing 747-200M (combi, gecombineerd passagiers- en vrachtvervoer, vrachtdeur in romp links)
    • Boeing 747-200SUD (Stretched Upper Deck: bij verbouwing aangebracht verlengd bovendek zoals de 747-300 en -400)
  • 747SP (vanaf 1974)
    • Boeing 747SP (Special Performance; langeafstandsversie met kortere romp en vereenvoudigde vleugel)
  • 747-300-serie (vanaf 1983)
    • Boeing 747-300 (verlengd bovendek en verbeterd vliegbereik)
    • Boeing 747-300M (combi, gecombineerd passagiers- en vrachtvervoer, vrachtdeur in romp links)
    • Boeing 747-300SR (versterkt voor meer vliegbewegingen voor binnenlandse vluchten in Japan)
  • 747-400-serie (vanaf 1989)
    • Boeing 747-400 (all pax, verbeterde versie van de 747-300, met digitale cockpit, winglets en verbeterd vliegbereik)
    • Boeing 747-400M (combi, gecombineerd passagiers- en vrachtvervoer, vrachtdeur in romp links)
    • Boeing 747-400F (vrachtversie, overigens met het korte bovendek en opklapbare neus)
    • Boeing 747-400D (versterkt voor meer vliegbewegingen voor binnenlandse vluchten in Japan, zonder winglets; 568 passagiers)
    • Boeing 747-400ER (met ca. 850 km extra vliegbereik)
    • Boeing 747-400ERF (vrachtversie met extra vliegbereik)
    • Boeing 747-400BCF (gebruikte all-paxmodellen die zijn omgebouwd tot volledig vrachtvliegtuig)
  • 747-8-serie (verlengde romp (5,6 m) en vernieuwde vleugel, kwam in 2011 op de markt)
    • Boeing 747-8I (Intercontinental, passagiersversie)
    • Boeing 747-8F (vrachtversie, met het korte bovendek en opklapbare neus)
Naast bovengenoemde reguliere varianten bestaan diverse speciale uitvoeringen. De bekendste daarvan is ongetwijfeld de Boeing VC-25A, beter bekend als Air Force One, het toestel van de president van de Verenigde Staten. Verder bezit de NASA twee gemodificeerde 747's (Shuttle Carrier Aircraft) die boven op hun romp een spaceshuttle konden vervoeren.
De productie van de passagiersversie van de Boeing 747-400 is officieel gestopt op 15 maart 2007. De laatste vier exemplaren van de 400 serie zijn door Philippine Airlines geannuleerd ten faveure van de 777-300ER. Het laatste toestel werd in april 2005 afgeleverd aan China Airlines. De productie van de 747 bestond daarna alleen nog uit de vrachtversie 747-400ERF die doorliep tot december 2009.
Vanaf medio 2011 begint Boeing met de aflevering van een nieuwe versie van de Boeing 747, de Boeing 747-8. Dit type vormt het antwoord van Boeing op de, overigens aanzienlijk grotere, Airbus A380. De nieuwe Boeing 747 heeft een verlengde romp, kan een afstand van 15.000 km vliegen en is zuiniger dan de vorige 747's door toepassing van technologie uit de Boeing 787. De Boeing 747-8 maakte op 10 februari 2010 haar eerste vlucht en op 12 oktober 2011 volgde de eerste aflevering aan Cargolux.

Large Freighter/Dreamlifter[bewerken]

De Boeing 747 Large Cargo Freighter (LCF) of Dreamlifter is een omgebouwde 747-400 voor het vervoeren van grote vrachten. De romp werd zó verhoogd dat het toestel driemaal zoveel volume heeft als de B747-400F. Het vliegtuig wordt gezien als tegenhanger van de Airbus Beluga. De Beluga is namelijk een omgebouwde Airbus A300 die ook voor grote vrachten dient. De Dreamlifter is echter veel groter. De Dreamlifter heeft een "swingtail" gekregen. Dit betekent dat het achterste gedeelte van de romp opzij kan schuiven zodat de lading snel kan worden geladen en worden gelost. De Dreamlifter is niet te koop en wordt alleen gebruikt voor het vervoeren van romp- en vleugeldelen van de Boeing 787 Dreamliner.

Evergreen Supertanker[bewerken]

De Evergreen Supertanker is een Boeing 747-200 die gemodificeerd is tot een brandblusvliegtuig door Evergreen International Aviation. Het toestel heeft een capaciteit van 94.850 liter.

Bekende 747's[bewerken]

  • SAM 28000 en SAM 29000 (VC-25A). De huidige twee toestellen die vliegen in dienst van de Amerikaanse president (beter bekend als Air Force One).
  • PH-BUK 'Louis Blériot'. De KLM verkocht deze 747-206M voor 1 euro aan het Aviodrome. Het toestel werd in 2003 op Schiphol uit elkaar gehaald, vervoerd over water en in het Aviodrome weer in elkaar gezet.
  • D-ABYM. Deze 747-230BM van Lufthansa staat op twee grote pilaren met een grote trap in het Duitse plaatsje Speyer. In het vrachtgedeelte is de vloer helemaal weggehaald zodat je ook in de kleinere ruimtes kunt kijken.
  • PH-BUF 'Rijn' en N736PA 'Clipper Victor'. Deze twee toestellen botsten tegen elkaar op het vliegveld van Tenerife op 27 maart 1977. De 'Clipper Victor' was tevens de eerste 747 die een commerciële vlucht maakte. Hij vloog in 1970 van New York naar Londen.
  • Shuttle Carrier Aircraft. Twee toestellen (een 747-100 en een 747-100SR) om de gelande spaceshuttle van de landingsplaats terug naar het Kennedy Space Center te brengen.
  • N88892. Deze Boeing 747-200 staat op het vliegveld van Dunsfold, Engeland en is bekend geworden door de James Bondfilm Casino Royale uit 2006. Dit toestel komt nog regelmatig op tv, doordat het wordt gezien op de achtergrond van het populaire Britse autoprogramma Top Gear op het 'Top Gear-circuit'. Top Gear-presentator Jeremy Clarkson heeft in 2009 het toestel gebruikt om de trekkracht van een bepaald type auto te testen.
  • SOFIA N747NA, een Boeing 747SP waarin een telescoop met een spiegeldiameter van 2,5 meter is gemonteerd. Vliegend op een hoogte van 12 km of meer kan men met de telescoop boven de verstorende invloed van de atmosfeer waarnemingen doen.

Klanten[bewerken]

  • KLM heeft 26 Boeings 747-400 in haar vloot, waarvan 16 "combi's ", 6 "all pax" en 4 747-400 ERF "full freighter". Eerder vloog KLM met 17 Boeings 747-200, waarvan er tien van een verlengd bovendek werden voorzien. Daarnaast werden drie nieuwe 747-300's besteld.
  • Martinair heeft vier 747-400BCF's waarvan er twee voor eigen gebruik, voor het vervoer van vracht. Ook vloog Martinair met twee 747-200C's en een volledig vrachttoestel 747-200F.
  • Sabena heeft twee 747-300's gehad, de laatste van dat type die gebouwd werden. Deze werden uit de vloot gehaald in 1999. Ze vervingen bij Sabena twee oudere 747-100's.
  • TNT Airways vliegt met vier 747-400ERF's met een Belgische registratie.
De grootste gebruiker van de 747-400 is British Airways met 57 stuks in de vloot.

Incidenten en ongevallen[bewerken]

British Airways-Boeings 747-400
Er zijn 124 ongelukken gebeurd met de Boeing 747. Bij de grootste luchtvaartramp uit de geschiedenis, de vliegtuigramp op Tenerife in 1977, vond een botsing plaats tussen twee toestellen van dit type. Een van die twee toestellen was het toestel dat de eerste commerciële vlucht maakte, de Clipper Victor. Ook bij de Bijlmerramp was een Boeing 747 betrokken.
Andere ongevallen:

Specificaties[bewerken]

747-100747-200q747-300747-400
747-400ER
747-8I
CockpitbemanningDrieTwee
Aantal stoelen452 (2 klassen)
366 (3 klassen)
524 (2 klassen)
416 (3 klassen)
467 (3 klassen)
Lengte70,6 m76,4 m
Spanwijdte59,6 m64,4 m68,5 m
Hoogte19,3 m19,4 m
Leeggewicht162 400 kg174 000 kg178 100 kg178 756 kg
ER: 184 600 kg
185 972 kg
Maximum startgewicht333 400 kg377 842 kg396 890 kg
ER: 412 775 kg
442 250 kg
Kruissnelheid
op 10 670 m
Mach 0,84
(895 km/h)
Mach 0,85
(913 km/h)
ER: Mach 0,855
(918 km/h)
Mach 0,855
(918 km/h)
MaximumsnelheidMach 0,89
(945 km/h)
Mach 0,92
(977 km/h)

Startbaanlengte
bij max. startgewicht
3190 m3320 m3018 m
ER:3090 m
3090 m
Bereik
(volledig beladen)
9800 km12 700 km12 400 km13 450 km
ER: 14 205 km
14 815 km
Max. brandstof183 380 l199 158 l216 840 l
ER: 241 140 l
243 120 l
Motoren (× 4)PW JT9D-7A
GE CF6-50A2
RR RB211-524B2
PW JT9D-7R4G2
GE CF6-50E2
RR RB211-524D4
PW JT9D-7R4G2
GE CF6-80C2B1
RR RB211-524D4
PW 4062
GE CF6-80C2B5F
RR RB211-524G/H
ER: GE CF6-80C2B5F
GEnx-2B67
Stuwkracht (per motor)PW 207 kN
GE 207 kN
RR 223 kN
PW 244 kN
GE 234 kN
RR 236 kN
PW 244 kN
GE 247 kN
RR 236 kN
PW 282 kN
GE 276 kN
RR 265/270 kN
ER: GE 276 kN
296 kN
Bron: 747 specifications[1] 747 airport report[2]

________________________________________________________________________________________________________________________


Ga naar: navigatie, zoeken
Boeing 757
American Airlines Boeing 757-200 N605AA SJC.jpg
FabrikantBoeing
Type(s)757-200
757-200F
757-300
Lengte47,32-54,47 m
Spanwijdte38,05 m
Hoogte (vanaf de grond)13,56 m
Interieurbreedte3,54 m
Max. aantal passagiers234 (757-200)
289 (757-300)
Leeggewicht57.840 kg (757-200)
64.590 kg (757-300)
Vleugeloppervlak181,25 m2
Max. startgewicht115.680 kg (757-200)
123.600 kg (757-300)
Max. brandstof43.490-43.400 l
MotorenPratt & Whitney of
Rolls-Royce
KruissnelheidMach 0.80 (850 km/u)
Kruishoogte10.660 m
Max. reikwijdte5.834-7.600 km
Eerste vlucht1982
Statusuit productie, in gebruik
Aantal gebouwd1049
Portaal Portaalicoon Luchtvaart
Interieur van een Boeing 757
Een Boeing 757-200 van Ethiopian Airlines
Een Boeing 757-200F van European Air Transport op Brussels Airport
Een Boeing 757-300 van Condor
De Boeing 757 was een populair narrow-body vliegtuig van Boeing met een capaciteit van 180 tot 289 passagiers. Het toestel was bedoeld voor middellange afstandsvluchten maar ook voor korte drukke routes. Tegenwoordig zetten luchtvaartmaatschappijen de 757 tevens in op trans-Atlantische vluchten.
De Boeing 757 was ontworpen als opvolger van de Boeing 727, waarvan het deels de rompopbouw heeft meegekregen. Het toestel werd samen met de Boeing 767 ontwikkeld, zodat piloten en onderhoudspersoneel in geringe tijd en kosten met beide toestellen kunnen werken. Er bestaan twee typen van, de 757-200 en de 757-300. Deze laatste is 7,1 meter langer.
Van de 757-200 bestond tevens een vrachtversie en veel oudere passagierstoestellen worden hiervoor omgebouwd en worden onder andere gebruikt door DHL en UPS. Daarnaast bestond nog een combi-versie, en ook zijn sommige 757-200's geleverd als VIP-transport (bijvoorbeeld de C-32 van de Amerikaanse luchtmacht) en als privé-vliegtuig, onder andere aan Microsoft-oprichter Paul Allen. De motoren werden geleverd door 2 producenten: Rolls Royce of Pratt & Whitney.
De Boeing 757 maakte op 19 februari 1982 zijn eerste proefvlucht. De productie liep van 1982 tot 28 oktober 2004 en werd beëindigd met het uitrollen van het laatste toestel (bestemd voor Shanghai Airlines). In totaal zijn er 1050 toestellen gebouwd. De taak van de 757 wordt in toenemende mate overgenomen door de Boeing 737-800 en -900/-900ER en door de Airbus A321.

Klanten[bewerken]

De Amerikaanse maatschappij Eastern Airlines (die intussen failliet is gegaan) en het Britse British Airways waren de eerste afnemers van Boeing 757-200. Vooral in Verenigde Staten wordt veel met de 757 gevlogen, in Europa is het toestel altijd populair geweest bij chartermaatschappijen.
Het Duitse Condor, nu onderdeel van Thomas Cook AG, was de eerste klant die 13 Boeing 757-300's had besteld. De verlengde 757 bleek niet erg succesvol en uiteindelijk waren er niet voldoende orders om in productie te blijven. Er zijn slechts 55 stuks gebouwd.

Grootste klanten[bewerken]

Op 30 december 2011 waren volgende luchtvaartmaatschappijen de grootste gebruikers van de Boeing 757:

Nederland[bewerken]

Van 1993 tot 2003 maakten bij Transavia Airlines 4 stuks Boeing 757 deel uit van de vloot. Ze werden gebruikt voor drukke Europese vakantievluchten en verre vakantievluchten naar Nepal, Afrikaanse bestemmingen en Colombo in Sri Lanka. Martinair heeft tussen 2000 en januari 2004 van Air Holland twee Boeings 757 overgenomen (die vervolgens werden vervangen door een derde Airbus A320-200). DutchBird vloog vanaf 2000 met drie geleasede Boeing 757's, afkomstig van Condor, naar drukke Europese vakantiebestemmingen. DutchBird is in 2005 failliet gegaan.
In 1988 was Air Holland de eerste Nederlandse maatschappij die de nieuwe Boeing 757 in gebruik nam. De vloot bestond uit drie toestellen die gloednieuw vanaf de Boeing-fabriek werden ingevlogen naar Amsterdam. Later breidde Air Holland de vloot nog uit met 1 nieuwe Boeing 757, uitgerust met 214 stoelen met veel beenruimte.
Transavia huurde tijdens de zomerdrukte van 2007 één 757 van luchtvaartmaatschappij Air Finland.
ArkeFly huurde tijdens de zomer van 2009 één Boeing 757 van SkyService.

België[bewerken]

European Air Transport heeft elf Boeing 757-200F. TNT heeft één 757-200F in dienst.

Types[bewerken]

  • Boeing 757-200
  • Boeing 757-200F
  • Boeing 757-300

Specificaties[bewerken]

Boeing 757
Vergelijking tussen Boeing 757-200 en -300
757-200757-200F757-300
Interieur
Interieurlengte36,09 m43,21 m
Interieurbreedte3,54 m
Aantal stoelen[1]
Maximum234n.v.t289
2 klassen200243
Meest gebruikte stoelconfiguratie
in economy class
3-33-3
Afmetingen
Lengte47,32 m54,47 m
Hoogte13,56 m
Spanwijdte38,05 m
Vleugeloppervlak181,25 m2
Vleugelhoek25°
Wielbasis22,20 m25,60 m
Gewicht
Leeggewicht57.840 kg64.590 kg
Maximaal startgewicht115.680 kg123.600 kg
Motoren (x2)
Producent, type
en stuwkracht
Pratt & WhitneyPW2037, PW2040 of PW2043
171-194,54 kN
Rolls-RoyceRB211
191,71 kN
Snelheid
KruissnelheidMach 0.80 (850 km/u)
Vlieghoogte
Kruishoogte10.660 m
Maximale hoogte12.800 m
Overige
Reikwijdte bij volledige belading7.222 km
WL: 7.600 km
5.834 km6.287 km
WL: 6.658 km
Benodigde startbaanlengte bij volledige belading2.910 m2.900 m
Maximale hoeveelheid brandstof43.490 l42.680 l43.400 l

Trivia[bewerken]

Ed Force One
  • In 2004 maakte de Amerikaanse presidentskandidaat John Kerry gebruik van een gehuurde 757-200 die Freedom Bird werd genoemd.
  • Iron Maiden-zanger, Bruce Dickinson fungeerde zelf als piloot van de tot 'Ed Force One' omgedoopte 757. Naast de bandleden vervoerde hij 60 crewleden en 12 ton aan materiaal.
___________________________________________________________________________________

De Boeing 767

Ga naar: navigatie, zoeken
Boeing 767
Delta Air Lines B767-332 N130DL.jpg
FabrikantBoeing
Type(s)Boeing 767-200
Boeing 767-300
Boeing 767-400
Lengte48,5 - 54,9 - 61,4 m
Spanwijdte47,6 - 51,9 m
Hoogte (vanaf de grond)15,8 - 16,8 m
Interieurbreedte4,72 m
Max. aantal passagiers255 / 351 / 375
Vleugeloppervlak283,3 - 290,7 m²
Max. startgewicht204.120 kg
Max. brandstof91.000 l
Kruissnelheid0.80 mach (851 km/u)
Kruishoogte11.000 m
Eerste vlucht26 september 1981
Statusin gebruik,in productie
Aantal gebouwd1044 (maart 2013), orders 64
Portaal Portaalicoon Luchtvaart
De stoelindeling van de Boeing 767 in Continental Airlines.
De Boeing 767 is een tweemotorig widebody straalverkeersvliegtuig van de Amerikaanse vliegtuigfabrikant Boeing.

Geschiedenis[bewerken]

Het toestel werd samen met de Boeing 757 ontwikkeld, zodat piloten en onderhoudspersoneel snel met beide toestellen kunnen werken. De Boeing 767-200 werd in 1978 geïntroduceerd, en de productie begon in 1982. Daarna volgden de verlengde versies 767-300 (1986) en 767-400. Deze drie typen worden tegenwoordig alleen nog aangeboden als ER-versie voor een groter vliegbereik (Extended Range).

Kenmerken[bewerken]

De oorspronkelijke Boeing 767-200, met een capaciteit van met 180 tot 250 passagiers, was niet meteen een groot succes, en was in eerste instantie bedoeld als vervanger voor de Boeing 727 in het Amerikaanse binnenlandse luchtverkeer. Boeing besloot al snel de 767 verder te ontwikkelen. Eerst werd het vliegbereik verbeterd met de -200ER die een afstand van 13.000 km kan afleggen. Hiermee werd de 767 ook geschikt voor intercontinentaal vliegverkeer. In 1986 presenteerde het bedrijf de verlengde Boeing 767-300 met een capaciteit van 210 tot 300 passagiers. Al snel volgde de Boeing 767-300(ER)met een vliegbereik van 12.000 km. Deze laatste versie is bijzonder succesvol gebleken en bijna twee derde van alle gebouwde 767s zijn van deze variant. Vreemd genoeg is de laatste passagiersversie, de nog verder verlengde 767-400ER, geen succes gebleken.
De 767 heeft altijd moeten concurreren met de Airbus A310 en Airbus A300. Het belangrijkste verschil met deze toestellen is dat de Airbussen een bredere romp hebben en meer vracht kunnen meenemen, in vliegbereik leggen de ze het echter wel af bij de ER-versies van de 767. Uiteindelijk zijn van de 767 aanzienlijk meer toestellen verkocht, begin 2011 liep de duizendste van de band, vooral omdat Amerikaanse maatschappijen er grote vloten van hebben opgebouwd. Tegen de Airbus A330 is de 767 minder goed opgewassen, daarom wordt deze nu vervangen door de Boeing 787. Wel zal de productie van de 767 nog blijven doorgaan met een tankerversie voor de Amerikaanse luchtmacht.

Klanten[bewerken]

De Amerikaanse maatschappijen Delta Air Lines, Continental, US Airways, United Airlines en American Airlines vliegen met de 767. Verder vliegen o.a. Air Canada, British Airways, Alitalia, LAN Airlines, Condor, ArkeFly, Air Europa , Ethiopian Airlines en Austrian Airlines met de 767.
De Italiaanse en Japanse luchtmacht gebruiken het vliegtuig ook als tankvliegtuig, waarbij via het systeem van flying boom andere vliegtuigen worden bijgetankt in de lucht.

België[bewerken]

Sobelair leasede van 1994 tot haar faillissement in 2004 enkele Boeing 767-toestellen. CityBird had twee Boeing 767-300ER. Jetairfly beschikt over 2 Boeing 767-300ER toestellen

Nederland[bewerken]

Martinair had 6 Boeing 767-300ER's in haar vloot die werden ingezet op vluchten naar verre bestemmingen en op charterbasis. KLM had 12 Boeing 767-300ER-toestellen (alle in leasevorm) in haar vloot, ter vervanging van de Airbus A310. De 767 werd vanaf 1995 ingezet, meestal op drukke Europese bestemmingen en verre lijndienstvluchten. Alle 767-toestellen van KLM zijn niet langer in gebruik: inmiddels zijn ze vervangen door de Airbus A330 en Boeing 777. De laatste vlucht die met een KLM 767-300ER werd uitgevoerd, landde op 4 maart 2007 op Schiphol. Air Holland had 4 Boeings 767-300's in haar vloot, en 2 Boeings 767-200 (geleased van Britannia Airways). Holland Exel had 3 Boeing 767-300ER toestellen, die eerder door Air Holland werden gebruikt in haar vloot; dit drietal werd uitgebreid met een vierde toestel dat in 2005 werd geleverd. ArkeFly heeft de 767's van Holland Exel na faillissement overgenomen, deze maatschappij heeft anno 2013 vijf Boeing 767-300ER toestellen in gebruik.

Grootste klanten[bewerken]

Types[bewerken]

  • Boeing 767-200
  • Boeing 767-200ER
  • Boeing 767-300
  • Boeing 767-300ER
  • Boeing 767-300F (Freighter)
  • Boeing 767-400
  • Boeing 767-400ER

Fotogalerij[bewerken]

Incidenten en ongelukken[bewerken]

Op 23 juli 1983 raakte een Boeing 767-233 zonder brandstof te zitten op 12 km hoogte. Het lukte de piloten door middel van een glijvlucht het vliegtuig aan de grond te zetten. Iedereen aan boord overleefde de ramp. Zie ook Gimli-zweefvliegtuigincident
Op 26 mei 1991 stortte Lauda Air vlucht 004, Een Boeing 767-3Z9ER neer nadat de straalomkeerder nummer 1 (De linkermotor) onbedoeld werd ingeschakeld. Hierdoor kwam het vliegtuig in een overtrek en stortte het neer. Geen van de 213 passagiers en 10 bemanningsleden overleefde de crash.




Specificaties[bewerken]

Comparison chart showing front, side, and dorsal views of the 767
A comparison of the different 767 variants
Boeing 767
767-200767-200ER767-300767-300ER767-300F767-400ER
Interieur
Interieurbreedte4,72 m
Aantal stoelen[1]
Maximum290350n.v.t375
2 klassen224269304
3 klassen181218245
Meest gebruikte stoelconfiguratie
in economy class
2-3-22-3-2
Afmetingen
Lengte48,5 m54,9 m61,4 m
Rompbreedte5,03m
Hoogtenb15,8 mnb15,8 m16,0 m16,8 m
Romphoogte5,41 m
Spanwijdte47,6 m51,9 m
Vleugeloppervlakte283,3 m2290,7 m2
Gewicht
Operationeel leeggewicht[1]80.130 kg82.380 kg86.070 kg90.010 kg86.180 kg103.870 kg
Maximaal startgewicht142.880 kg179.170 kg158.760 kg186.880 kg204.120 kg
Motoren (x2)
Producent, type
en stuwkracht
General ElectricCF6-80A
222 kN
CF6-80C2
276 kN
CF6-80C2
276 kN
CF6-80A
222 kN
CF6-80C2
276 kN
CF6-80C2
276 kN
Pratt & WhitneyJT9D-7R4
220 kN
PW4000-94
282 kN
PW4000-94
282 kN
JT9D-7R4
220 kN
PW4000-94
282 kN
PW4000-94
282 kN
Rolls-RoyceRB211-524H
265 kN
Snelheid
KruissnelheidMach 0.80 (851 km/u)
MaximumsnelheidMach 0.86 (913 km/u)
Vlieghoogte
Kruishoogte11.000 m
Overige
Vrachtcapaciteit81,4 m3106,8 m3438 m3129,6 m3
Reikwijdte bij volledige belading7.300 km11.825 km7.900 km11.065 km6.025 km10.415 km
Benodigde startbaanlengte bij volledige belading1.710 m2.410 m2.896 m
Maximale hoeveelheid brandstof63.000 l91.000 l63.000 l91.000 l

___________________________________________________________________________________

De Boeing 777

Ga naar: navigatie, zoeken
Boeing 777
Boeing 777-219ER ZK-OKA Air New Zealand (7031891827).jpg
FabrikantBoeing
Type(s)Boeing 777-200 / Boeing 777-300
Lengte63,7 m / 73,9 m
Spanwijdte60,9 m / 64,8 m
Interieurbreedte6,20 meter
Max. aantal passagiers305-550
Max. startgewicht351.500 kg
Motoren2
Kruissnelheid0,84 Mach (905 km/h)
Kruishoogte10.668 meter
Eerste vlucht12 juni 1994
Statusin gebruik
Aantal gebouwd1090 (maart 2013)
Portaal Portaalicoon Luchtvaart
De Boeing 777-300ER van KLM in Skyteam-kleurenschema
777-200LR Worldliner
De Boeing 777 is een passagiersvliegtuig van vliegtuigbouwer Boeing. Het vliegtuig, dat tussen de 305 en 550 passagiers kan vervoeren, werd in 1994 in dienst genomen.
De Boeing 777-200LR Worldliner, een uitvoering die in 2006 op de markt verschenen is, kan een afstand van 17.446 km overbruggen en is daarmee het verst reikende commerciële toestel. Op 10 november 2005 vestigde een dergelijk toestel al het afstandsrecord voor een commercieel passagiersvliegtuig door van Hongkong naar Londen te vliegen via de Stille Oceaan, Noord-Amerika en de Atlantische Oceaan. De afstand van 21.601 km werd nonstop afgelegd in 22 uur en 42 minuten.

Versies[bewerken]

De Boeing 777 is een tweemotorig vliegtuig met widebody romp. In de economy-cabine staan meestal negen stoelen naast elkaar, gescheiden door twee gangpaden, in de opstelling 3-3-3 of 2-5-2. Enkele luchtvaartmaatschappijen vliegen met tien stoelen per rij (3-4-3) zoals in de iets ruimere Boeing 747. Bij KLM komen beide indelingen voor (negen bij de -200 en tien bij de -300). Opvallend kenmerk aan de 777 is het drieassige hoofdlandingsgestel. De neus van het toestel is dezelfde als die van de kleinere Boeing 767.
De 777 wordt geleverd in twee romplengten en verschillende vliegbereiken. Ook is er inmiddels een vrachtversie.

Boeing 777-200[bewerken]

De 777-200 (772A) heeft een bereik van tussen de 7.000 tot 9.695 km. Hij is beschikbaar met een maximum startgewicht van 229 tot 247 ton. Afhankelijk van de stoelindeling passen er 301 tot 440 passagiers in het toestel. De directe concurrent van de Boeing 777-200 is de Airbus A330-300. United Airlines nam het vliegtuig voor het eerst in gebruik in mei 1995. In mei 2010 was een totaal van 88 toestellen in gebruik bij luchtvaartmaatschappijen. Het toestel is vooral populair onder Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen, die er voornamelijk binnenlandse vluchten mee uitvoeren.

Boeing 777-200ER[bewerken]

De Boeing 777-200ER was oorspronkelijk bekend als 777-200IGW ("increased gross weight"). Het toestel heeft een bereik van maximaal 14.300 km en is een populaire versie voor intercontinentale vluchten. De overige specificaties zijn gelijk aan die van de Boeing 777-200. In mei 2010 was een totaal van 428 toestellen in gebruik bij luchtvaartmaatschappijen. De concurrent van het toestel is de Airbus A340-300.

Boeing 777-200LR[bewerken]

De Boeing 777-200LR, ook wel de Worldliner genoemd, is een toestel met een maximaal bereik van 17.370 kilometer. Op 10 november 2005 vestigde een 777-200LR een record voor de langste non-stop vlucht door een luchtvaartmaatschappij door 21.602 km te vliegen. De vlucht ging van Hongkong in China over Noord-Amerika naar Londen in Engeland en duurde 22 uur en 42 minuten. De concurrent van de 777-200LR is de A340-500. In oktober 2011 waren 54 toestellen afgenomen door zeven luchtvaartmaatschappijen, met nog 1 toestel in bestelling. Bij de huidige hoge brandstofprijzen werkt het grote bereik, en dus de bijbehorende grote brandstofcapaciteit, in het nadeel van dit toestel. Er blijft te weinig betaalde lading over om het extra vervoerde gewicht aan brandstof nog te kunnen compenseren[bron?]. Een extra tussenstop maken is voordeliger.

Boeing 777-200F (Freighter)[bewerken]

Air France heeft de 777-200F als eerste in gebruik genomen met een bestelling van vijf toestellen die in 2009 zijn geleverd. In juli 2011 was een totaal van 44 toestellen in gebruik bij luchtvaartmaatschappijen, met 52 bestellingen. Inmiddels werkt Boeing ook aan een ombouwprogramma voor de conversie van oudere 777s van passagiers- naar vrachtvervoer.

Boeing 777-300[bewerken]

Deze versie heeft een 10 meter langere romp, maar enigszins beperkt vliegbereik. In mei 2010 was een totaal van 60 toestellen in gebruik bij luchtvaartmaatschappijen.

Boeing 777-300ER[bewerken]

Door de verlengde versie te voorzien van meer brandstofcapaciteit heeft dit type een intercontinentaal vliegbereik. Op 21 oktober 2011 werd de driehonderdste Boeing 777-300ER afgeleverd aan Biman Bangladesh, daarnaast staan er nog 243 bestellingen. De 777-300ER is een zeer zuinig vliegtuig en vervangt bij veel luchtvaartmaatschappijen inmiddels de Boeing 747-400. De Airbus A340-600 is de vergelijkbare, maar minder efficiënte tegenhanger van de 777-300ER.

Fotogalerij[bewerken]

Klanten[bewerken]

Grootste klanten[bewerken]

Op 24 april 2012 waren de volgende luchtvaartmaatschappijen de grootste gebruikers van de Boeing 777:

België[bewerken]

TNT Airways heeft drie Boeing 777LRF's in zijn vloot.

Nederland[bewerken]

KLM heeft vijftien 777-200ER's en acht 777-300ER's in gebruik. Een van de Boeing 777-300ER's van KLM, PH-BVA, is vernoemd naar het Nationaal Park de Hoge Veluwe, als eerbetoon aan het milieu en de samenwerking tussen KLM en het WNF. Een andere 777-300ER van KLM, PH-BVD, is in augustus 2009 afgeleverd in een SkyTeam-kleurenschema.

Incidenten en ongevallen[bewerken]

  • Het eerste dodelijke ongeluk vond plaats op 5 september 2001. Een Boeing 777-200ER vatte vlam tijdens het bijtanken op de internationale luchthaven Denver. Eén persoon van het grondpersoneel liep fatale brandwonden op. Ondanks ernstige schade aan de vleugels werd het vliegtuig gerepareerd en weer in dienst genomen door British Airways.[1]
  • Op 18 oktober 2002 maakte een Boeing 777-200 van Air France, op weg van Parijs naar Los Angeles, een noodlanding in Churchill, Manitoba. De oorzaak was een klein brandje in de cockpit. Opvallend genoeg merkten passagiers in rij 42-44 de geur het eerst op en waarschuwden het personeel. Het vliegtuig dumpte brandstof boven de Hudsonbaai, voordat het landde op de luchthaven van Churchill. Omdat het vliegveld niet berekend is op dit formaat van vliegtuigen moesten de passagiers het vliegtuig verlaten via de glijbanen.
  • Op 24 augustus 2004 kreeg een Boeing 777-312 van Singapore Airlines te maken met een exploderende motor tijdens het opstijgen van Melbourne Airport. De oorzaak was erosie in de Rolls-Royce-motor.
  • Op 17 januari 2008 maakte een 777-200ER van British Airways, vlucht BA38 uit Peking, een glijvlucht na het uitvallen van beide motoren tijdens de al ingezette daling. Het kwam terecht op maar enkele honderden meters voor de landingsbaan op luchthaven Londen Heathrow. Bij de crash werd het landingsgestel vernield en ook werden de vleugels en motoren zo zwaar beschadigd dat het toestel moest worden afgeschreven. Bij het ongeluk raakten 17 mensen lichtgewond.
  • Op 29 juli 2011 ontstond op de luchthaven van Caïro een brand aan boord van een 777-200ER van EgyptAir. Het toestel stond aan de gate, alle passagiers konden veilig geëvacueerd worden. Het vliegtuig raakte onherstelbaar beschadigd.
  • Op 6 juli 2013 verongelukte een Boeing 777-200 van Asiana Airlines (vluchtnummer 214) op het vliegveld van San Francisco. De crash heeft het leven gekost aan drie mensen. Het vliegtuig met 307 mensen aan boord verongelukte tijdens de landing. 182 mensen raakten gewond, 49 onder hen raakten zwaargewond.

Specificaties[bewerken]

Vergelijking tussen de Boeing 777-200ER en -300ER
Boeing 777
777-200777-200ER777-200LR777F777-300777-300ER
Interieur
Interieurbreedte5,86 m
Aantal stoelen[2]
Maximum440n.v.t550
2 klassen400451
3 klassen305301368365
Meest gebruikte stoelconfiguratie
in economy class
3-3-33-4-3
Afmetingen
Lengte63,7 m73,9 m
Rompbreedte6,19 m
Hoogte18,5 m18,8 m18,6 m18,5 m18,7 m
Spanwijdte60,9 m64,8 m60,9 m64,8 m
Vleugelhoek31,64°
Gewicht
Operationeel leeggewicht[2]134.800 kg138.100 kg145.150 kg144.400 kg160.500 kg167.800 kg
Maximaal startgewicht247.200 kg297.550 kg347.500 kg347.800 kg299.370 kg351.500 kg
Maximaal gewicht bij landing201.840 kg213.180 kg223.168 kg260.816 kg237.680 kg251.290 kg
Motoren (x2)
Producent, type
en stuwkracht
General ElectricGE90-77B
342 kN
GE90-94B
417 kN
GE90-110B1
490 kN
GE90-115B1
514 kN
GE90-92B
409 kN GE90-94B
418 kN
GE90-115B1
514 kN
Pratt & WhitneyPW 4077
342 kN
PW 4090
400 kN
PW 4098
436 kN
Rolls-RoyceRR 877
338 kN
RR 895
415 kN
RR 892
415 kN
Snelheid
KruissnelheidMach 0,84 (905 km/u)
Maximale snelheidMach 0.89 (950 km/u)
Vlieghoogte
Kruishoogte11.000 m
Maximale hoogte13.140 m
Overige
Vrachtcapaciteit160,2 m3
32 LD3
636 m3
37 pallets
200 m3
44LD
Maximale reikwijdte9.700 km14.310 km17.370 km9.070 km11.120 km14.690 km
Reikwijdte bij volledige belading6.020 km10.740 km13.890 km9.065 km7.035 km10.190 km
Benodigde startbaanlengte bij volledige belading2.530 m3.570 m2.970 m2.990 m3.380 m3.200 m
Maximale hoeveelheid brandstof117.000 l171.160 l202.570 l181.280 l171.160 l181.280 l

___________________________________________________________________________________

De Boeing 787

Ga naar: navigatie, zoeken
Boeing 787
All Nippon Airways Boeing 787-8 Dreamliner JA801A OKJ in flight.jpg
FabrikantBoeing
Type(s)787-8 / 787-9 / 787-10
Lengte57m / 63m / 68m
Spanwijdte60,1 m
Interieurbreedte5,49 m
MotorenRR Trent 1000, GE GEnx
KruissnelheidMach 0,85 (913 km/h)
Kruishoogte12.200 m
Eerste vlucht15 december 2009
StatusIn ontwikkeling / In productie / in gebruik
Aantal gebouwd50 geleverd, 840 besteld (maart 2013)
Portaal Portaalicoon Luchtvaart
De eerste vlucht van de Boeing 787
Vergelijking van de grootte: Boeing 787-8 (zwarte omlijning), Boeing 777-300 (roze), 767-300 (cyaan), en 737-800 (groen).
Cockpit van de Boeing 787
De stoelindeling in economyclass van Boeing 787 van ANA met LED-lampen.
De Boeing 787 Dreamliner is een verkeersvliegtuig dat door de Amerikaanse vliegtuigfabrikant Boeing is ontwikkeld. Het toestel wordt geassembleerd in de Boeing-fabrieken te Everett (Washington) en Charleston (South Carolina)

Geschiedenis[bewerken]

Het eerste toestel werd op 8 juli 2007 (7/8/7 in de Amerikaanse datumnotatie) aan het publiek getoond. De eerste vlucht van de 787 vond plaats op 15 december 2009. Het toestel met de registratie 'N787BA' vertrok van Paine Field in Everett en maakte een testvlucht van ongeveer drie uur waarna het terugkeerde op Boeing Field in Seattle.[1] Oorspronkelijk was de planning om in mei 2008 operationeel te gaan, maar door diverse vertragingen is de typegoedkeuring pas ruim drie jaar later verkregen op 26 augustus 2011.[2] Het eerste vliegtuig werd op 25 september 2011 aan de Japanse maatschappij ANA overgedragen.[3] Tot en met 31 juli 2012 ontving Boeing 859 bestellingen voor de 787.[4]
Op 26 oktober 2011 vond de eerste commerciële vlucht plaats van Narita naar Hongkong door All Nippon Airways.
In België wordt de Boeing 787 Dreamliner in het najaar van 2013 geïntroduceerd door Jetairfly. ArkeFly wordt in Nederland de eerste Dreamliner-operator in 2014, gevolgd door KLM eind 2015. KLM zal de eerste maatschappij in Nederland worden met de 787-9-variant.
In 2012 wist Boeing tweemaal zoveel Dreamliners te leveren als door analisten was voorspeld. Volgens critici zou het hoge tempo van oplevering echter ten koste gaan van de precisie bij de fabricage en de aandacht voor opstartproblemen. In januari 2013 daalde de koers van Boeing nadat een aantal Dreamliners van Japan Airlines te kampen kreeg met technische problemen.[5]
Op 16 januari 2013 kregen alle Dreamliners een vliegverbod wegens mogelijke brandgevaarlijkheid van lithiumbatterijen.[6], dit naar aanleiding van meerdere incidenten van 787-toestellen in zeer korte tijd.
Op 12 maart 2013 gaf de FAA goedkeuring aan een plan van Boeing voor verbeterde batterijen voor de 787. De batterij wordt beter beschermd en beter geventileerd, ook worden de interne cellen aangepast om kortsluiting in de batterij te voorkomen. Er mochten nog steeds geen commerciële vluchten worden uitgevoerd, Boeing kreeg wel toestemming voor proefvluchten met twee toestellen. [7]
Op 27 april 2013 heeft Ethiopian Airlines - als eerste luchtvaartmaatschappij - de vluchten met de 787 hervat met een vlucht naar Nairobi.
Op 12 juli 2013 brak er brand uit in een op Heathrow geparkeerde 787 van Ethiopian Airlines. Er waren geen gewonden, de oorzaak is nog onbekend.[8] Tegelijk werd bekend dat een andere 787 (van Thomson Airways) met passagiers op weg naar Florida moest terugkeren naar Manchester vanwege technische problemen (later bleek dat dit was vanwege niet werkende toiletten). Op 18 juli 2013 wees de Britse onderzoeksorganisatie AAIB de (lithium-mangaan-dioxide-)batterijen van de (door Honeywell geleverde) 'Emergency Locator Transmitter' (ELT) aan als een mogelijke oorzaak van de brand en adviseerde daarom de ELT buiten werking te stellen.[9]

Kenmerken[bewerken]

De Boeing 787 wordt voortgestuwd door krachtige en zuinige motoren in de vorm van de Trent 1000 en de GEnx. In de standaardversie van de Boeing 787 zullen 200 tot 250 passagiers kunnen zitten, afhankelijk van klasse-indeling. De stretchversie van de Boeing 787 zal een capaciteit van 250 tot 300 passagiers hebben en de verlengde versie 300 tot 350 passagiers, afhankelijk van klasse-indeling.
De Boeing 787 is een antwoord van Boeing op het aanbod van Airbus dat met de Airbus A380 (voor 555 tot 853 passagiers) een groter marktaandeel wil veroveren dan Boeing in het segment van de grootste vliegtuigen waar voorheen de Boeing 747 een monopoliepositie genoot. Maar Boeing denkt dat er in de toekomst meer maatschappijen zullen zijn die met kleinere en zuinigere vliegtuigen passagiers non-stop willen vervoeren, zonder overstappen (point-to-point in plaats van hub and spoke). Als reactie op de Boeing 787 is Airbus begonnen met de ontwikkeling van de Airbus A350.
De Boeing 787 heeft een groter vliegbereik dan de Boeing 767 en Boeing 757 en wel van 13.000 tot 15.700 km en zal, zo claimt Boeing, 20 procent zuiniger zijn dan vergelijkbare toestellen. Boeing hoopt dit te bereiken door het toepassen van een nieuwe generatie (bleedless) motoren, door het gedeeltelijk vervangen van het hydraulische systeem door elektrische systemen, verbeterde aerodynamica en aanzienlijke gewichtsvermindering: de Boeing 787 is het eerste lijntoestel dat qua gewicht voor meer dan 50% uit composietmaterialen bestaat.

Versies in productie[bewerken]

Er zijn twee hoofdversies van de Boeing 787.

787-8[bewerken]

De 787-8 is het toestel dat ontwikkeld is om de 767-200, 767-300 en de 767-300ER te vervangen. Het heeft een veel grotere reikwijdte dan die types. Het toestel is geoptimaliseerd voor lange afstandsvluchten. Het toestel biedt in normale drieklassenconfiguratie 223 stoelen. De reikwijdte is 15.200 km.

787-9[bewerken]

De 787-9 is op dit moment nog de grootste variant van de 787-familie. Boeing claimt dat de 787-9 de beste passagierskilometer-kosten van alle toestellen uit de 200-300 LCA-markt biedt. De 787-9 biedt standaard plaats aan 263 tot 282 stoelen. Het toestel is de concurrent van de Airbus A330-300 en de vervanger van de Boeing 767-400ER en 747-400M. Het toestel heeft een reikwijdte van 15.700 km. De eerst vlucht van de 787-9 is gepland voor laat in de zomer van 2013.

Overige versies[bewerken]

787-3[bewerken]

De 787-3 was een versie van deze familie die gediend zou hebben als vliegtuig voor binnenlandse vluchten en dan vooral voor de Japanse en Amerikaanse markten. Het toestel was geoptimaliseerd voor relatief korte afstandsvluchten. De -3 had motoren met een kleinere fan en een andere vleugel. Het toestel bevatte in standaardconfiguratie 296 stoelen en had een reikwijdte van 6500 kilometer. Hiermee was de -3 de directe vervanger van de Boeing 767-400 en was hij in trek bij Lagekostenluchtvaartmaatschappijen en luchtvaartmaatschappijen die veel capaciteit op relatief weinig afstand nodig hebben, zoals in Japan of China.
Op maandag 13 december 2010 maakte Boeing bekend dat de 787-3 geannuleerd werd. De reden hiervoor was dat er, sinds ANA en Japan Airlines hun bestelling hadden veranderd in de 787-8, geen bestellingen meer voor waren en het dus financieel niet meer kon.

787-10 (in ontwikkeling)[bewerken]

Tevens is de 787-10 in ontwikkeling. Het toestel moet de concurrentie aangaan met de nieuwe A350-900XWB. De 787-10 is een verlenging van de 787-9. Er wordt 6 meter aan de romp toegevoegd, terwijl de vleugel van de 787-9 wordt behouden. Het voordeel hiervan is dat de ontwikkel- en productiekosten laag blijven, terwijl het toestel bijna even zuinig is als de 787-9, echter met lagere passagierskilometer-kosten. Het nadeel is daarentegen dat het toestel minder ver vliegt, namelijk 13.000 km tegenover de 15.700 km van de 787-9. Boeing heeft de 787-10 officieel gelanceerd op de Parijse luchtvaartshow van 2013.
De 787-10 biedt plaats aan ongeveer 323 stoelen in drieklassenconfiguratie. Vanuit de maatschappijen is er veel druk om de -10-variant snel te lanceren.

Specificaties[bewerken]

Schematic of the Boeing 787-8. Side, top, front, cross-section.
Boeing 787
787-8787-9
Interieur
Interieurbreedte5,49 m
Aantal stoelen[10]
2 klassen264263-282
3 klassen242
Meest gebruikte stoelconfiguratie
in economy class
3-3-3
Afmetingen
Lengte56,7 m63,0 m
Rompbreedte5,74 m
Totale hoogte16,9 m17,0 m
Romphoogte5,97 m
Spanwijdte60,1 m
Vleugeloppervlakte325 m2
Vleugelhoek32,2°
Wielbasis9,8 m
Gewicht
Operationeel leeggewicht[10]118.000 kg>118.000 kg
Maximaal startgewicht227.930 kg250.837 kg
Maximaal gewicht bij landing172.365 kg192.777 kg
Motoren (x2)
Producent, type
en stuwkracht
General ElectricGEnx-1B
280 kN
Rolls-RoyceTrent 1000
320 kN
Snelheid
KruissnelheidMach 0,85 (913 km/u)
MaximumsnelheidMach 0,89 (954 km/u)
Vlieghoogte
Kruishoogte10.700 m
Maximale vlieghoogte13.100 m
Overige
Vrachtcapaciteit137 m3172 m3
Reikwijdte bij volledige belading15.200 km15.700 km
Maximum hoeveelheid brandstof126.920 l138.700 l

Bron: Wikepedia
___________________________________________________________________________________

Ook word er wel eens gezegd dat Boeing bezig is met een Boeing 797 of wat ze ook wel de ''Blended Wing Body'' noemen, te ontwerpen. Maar tot nu toe is daar nog niks over bekend of van waar.




0 reacties: